Marketing is simpel gezegd alles wat een bedrijf doet om de verkoop van een product of dienst te bevorderen. Marketing is een heel belangrijk onderdeel in bijna elk bedrijf. Zonder goede marketing bouw je geen goede naamsbekendheid op en verkoop je over het algemeen weinig producten. Marketing als begrip is waarschijnlijk pas ontstaan begin twintigste eeuw in de Verenigde Staten, hier moest er structureel naar nieuwe verkoop mogelijkheden worden gezocht. Als je in de marketing werkt wil je altijd eerst je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk omschreven hebben. Zodra je doelgroep omschrijving duidelijk is kan je pas weten op welke punten je je moet richten. Om een goede marketing strategie te bedenken heb je een duidelijke marketingmix nodig. De marketing mix is onder te verdelen in de vier P’s:
-Product
-Prijs
-Promotie
-Plaats
Product: Wat er verkocht moet worden, vult dit de behoeften van de klant aan of het eigenlijk maar onnodig?
Prijs: Hoe hoger de prijs, hoe minder je verkoopt. Hoe lager de prijs, hoe minder winst je maakt. Tussen deze twee mogelijkheden zal je een goed evenwicht moeten vinden.
Promotie: Hieronder vallen onder andere adverteren, acties en dergelijke.
Plaats: Over plaats moet ook goed nagedacht worden, sommige zaken spreken voor zich. Een IKEA kan bijvoorbeeld niet midden in de stad omdat een IKEA filiaal hier simpelweg veel te groot voor is.
Samen worden deze vier elementen de marketing mix genoemd en vormen ze de hoofd bouwstenen voor het marketingplan.