5 checks voor effectieve e-mailmarketing klaar

E-mailmarketing is 1 van de meest rendabele vormen van online marketing. Echter… niet elke e-mail is even effectief. Hieronder volgen 5 punten waaraan u zou moeten denken voordat u zelf aan e-mailmarketing wil gaan doen.

1. Zorg voor een schone serverhistorie

U verzendt uw e-mails via een bepaalde mailserver. Deze mailserver heeft een bepaald nummer, zodat andere technische instellingen berichten van uw server kunnen herkennen. Grote ondernemingen die de SPAM op internet controleren (zoals Hotmail, Gmail, maar ook Ziggo en KPN) onthouden dit nummer en de berichten die u hierop verzendt. Hierbij is inhoud belangrijk (berichten met woorden als Viagra, Gratis en Porno doen het slecht), maar ook bijvoorbeeld het aantal klachten dat u heeft gekregen en het aantal kliks dat u scoort worden genoteerd.

Het is dus belangrijk dat u uw e-mails verzend vanaf een mailserver die een schone historie heeft.

2. Zorg voor een opt-in lijst met e-mailadres

Wilt u aan e-mailmarketing gaan doen, dan is het belangrijk dat u een lijst met e-mailadressen heeft. U bent verplicht om van de persoon achter dit e-mailadres een expliciete toestemming te hebben gekregen. Heeft u dit niet? Dan verzendt u SPAM, wat strafbaar is in Nederland.

3. Een duidelijke lay-out

Een duidelijke lay-out die voornamelijk gebaseerd is op inhoud is belangrijk. Niet elke inbox laad automatisch uw verzonden afbeeldingen, dus moet uw e-mail begrijpelijk en leesbaar zijn zonder dat deze afbeeldingen te zien zijn.

4. Meetbaar resultaat

Zorg dat uw e-mailcampagnes meetbaar zijn. U wilt minimaal inzicht in:

Aantal verzonden e-mails.

Aantal niet afgeleverde e-mails.

Aantal uitschrijvingen.

Aantal kliks (uitgesplitst naar link).

Aantal bereikte doelen

Heeft u geen inzicht in bovenstaande statistieken? Dan kunt u geen rendement meten en niet leren van uw e-mailmarketing. En dat is zonde als u gezond rendement wilt behalen.

5. Waardevolle inhoud voor iedereen

Er zullen verschillende mensen uw nieuwsbrief lezen. Bestaande klanten, potentiele klanten, bedrijven uit de regio, leveranciers en nog veel, veel meer verschillende mensen.

Zorg ervoor dat u voor elke groep iets interessants weet te schrijven. Zo beginnen mijn nieuwsbrieven vaak met een bericht hoe ondernemers meer rendement uit hun online marketing kan halen. Geschikte informatie voor elk bedrijf met een website. Iedereen dus. En bedrijven schrijven zich daarom niet uit! Ik bied waarde voor iedereen.

Uiteraard staat er verderop in de nieuwsbrief wat meer commerciële informatie. Om toch ook nog wat commerciële doelen te behalen! Wilt u dit liever uitbesteden? Dat kan bij verschillende online marketingbureaus. Een voorbeeld hiervan is Totaal Online Marketing. Via deze link komt u op deze pagina.