Interne communicatie is erg belangrijk. Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, het is nodig dat alle neuzen dezelfde kant op staan om ervoor te zorgen dat het imago van een bedrijf gewaarborgd wordt. Hierdoor zorg je er eveneens voor dat je werknemers weten waar ze aan toe zijn en als de interne communicatie goed aangepakt wordt kan dit zeker leiden tot een grote loyaliteit en interesse onder de werknemers van een onderneming. Wij geven je drie manieren waarmee de interne communicatie verbeterd kan worden.
Narrowcasting
Niet alleen voor reclameborden kun je narrowcasting gebruiken, ook voor interne doeleinden kan digitale signage ingezet worden. Op een tv-scherm kun je doormiddel van narrowcasting software allerlei boodschappen doorgeven aan de werknemers. Een aantal boodschappen die je kunt laten zien noemen wij hieronder voor je op:
· Digitale signage is een mooi middel om de kernwaarden nog eens zichtbaar te maken. Op die manier herinner je de werknemers eraan wat de kernwaarden zijn en stimuleer je ze om hiernaar te handelen.
· De kalender met aankomende vergaderingen kun je laten zien op het narrowcastingscherm zodat je werknemers tegemoetkomt. Een fijn geheugensteuntje.
· Als je heel transparant wil zijn kun je de mate waarin de doelomzet is gehaald op het bord zetten waardoor je medewerkers inzicht geeft en zelfs motiveert om de doelomzet te behalen.
Bedrijfsuitjes
Precies, niet bedrijfsuitje maar bedrijfsuitjes. Vaak wordt er (haast omdat het moet) een keer per jaar een uitje gepland met alle collega’s. Na het uitje zie je dat collega’s beter met elkaar omgaan en dat is bevorderend voor de werksfeer. Na een paar maanden zakt dit echter weer wat weg en na een half jaar is er nog weinig van over. Het is goed voor de interne communicatie om vaker een bedrijfsuitje te organiseren. Zeker binnen grote bedrijven, omdat collega’s dan vaak ver van elkaar af staan. Het is aan te raden om elk kwartaal niets te doen. Door de betere sfeer op de werkvloer wordt er efficiënter gewerkt. Uiteindelijk zou je het dus zelfs kunnen zien als investering.
Lunch
Zorg ervoor dat er een ruimte is waar gezamenlijk geluncht kan worden. Als mensen achter hun bureau lunchen zitten ze nog steeds op dezelfde plek en praten ze automatisch met dezelfde collega’s als waar ze altijd mee praten. Of ze praten met niemand omdat ze gewoon doorwerken tijdens de lunch. Terwijl dit juist een mooi moment is voor collega’s om op een ongedwongen manier dingen te bespreken. Daarnaast zou je na de lunch, wandelingen kunnen doen met een team. Dan heb je even een andere omgeving en geef e de kans om wat beweging te krijgen. Dat resulteert erin dat iedereen weer even opgeladen is en kunnen er gemakkelijker dingen besproken worden.
Al deze manieren zorgen ervoor dat het teamverband versterkt raakt en dat door middel van bijvoorbeeld het narrowcastingscherm informatie verstrekt wordt. Dat zorgt er eveneens voor dat collega’s even een gesprek met elkaar beginnen. Start eens met een van deze manieren en zie hoe de teamband versterkt wordt.