Heb jij een meertalige site nodig? Lees snel verder
Als je met jouw organisatie naar het buitenland wilt, bijvoorbeeld omdat daar je doelgroep zit of dat je juist wilt uitbreiden en ook je aanbod daar zichtbaar wilt maken is een belangrijk onderdeel de taal. Dan hebben we het niet alleen over service, waarbij je op mails en telefoons kunt ingaan op vragen van bezoekers en klanten maar ook je website. Je website speelt namelijk een essentiële rol voor je bezoekers en ook als verkoopkanaal en visitekaartje. Een meertalige website ontwikkeling is in niet alle CMS systemen even eenvoudig, dus denk daar alvast goed over na. Bespreek met je webbouwer de mogelijkheden en voordelen en kijk welke tools en plugins je nodig hebt per taal. Zorg dat je een vertaalbureau inschakelt zodat je de juiste content op de website hebt staan.
Waarom een meertalige website?
Uiteindelijk is deze vraag niet heel lastig te beantwoorden. Een meertalige website is van essentieel belang als je ook niet-nederlands sprekende mensen wilt benaderen. Je kunt bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep aanboren die eerder niet op je site kwam, bijvoorbeeld doordat ze zochten op internationale zoekwoorden in Google. Je bekendheid vergroten en hoger in Google komen zijn vervolgstappen. Je kunt alleen pas zichtbaar worden in een andere taal als je ook daadwerkelijk pagina’s hebt die op die taal inspelen. De website moet daarvoor worden geoptimaliseerd. Als je content goed is en je kunt bezoekers overtuigen van jouw meerwaarde, is het dus mogelijk om van jouw website een nieuw verkoopkanaal te maken en dat is natuurlijk ontzettend interessant.
Wat komt daar allemaal bij kijken?
Er zit natuurlijk een technisch gedeelte aan het bouwen van een meertalige website. Het is natuurlijk een behoorlijk verschil of je nu met een nieuwe website start of dat je je huidige website gaat vertalen en meertalig gaat maken. Het technische gedeelte kun je het beste direct met je webbouwer bespreken, zodat hij daar op in kan gaan en dit maken. In verschillende CMS’en zit deze mogelijkheden ingebouwd of is dit met plugins vrij eenvoudig te regelen. Daarnaast moet je ook je content vertalen. Dit kun je door een vertaalbureau doen of als je zelf een talenknobbel hebt, kun je dat zelf doen. Bied je bijvoorbeeld online trainingen aan voor je website voor coaches, dan wil je die het liefst ook meertalig aanbieden. Zodoende kun je steeds meer mensen aanspreken om voor jou te kiezen.